SMEGENŲ MAISTAS – FIZINIAI PRATIMAI

brain-anatomy@1x-629519194e

Senėjimas susijęs su viso kūno funkciniais ir struktūriniais pakitimais.Ne išimtis- smegenys. Smegenų struktūriniai pakitimai lemia pažinimo funkcijų blogėjimą (gebėjimą gauti, įsiminti,perdirbti ir atgaminti informaciją) Mokslininkai  nustatė, kad sveiki žmonės nuo 30 iki 90 metų praranda apie 15 proc. smegenų žievės audinio .Esminė smegenų dalis, užtikrinanti normalią pažinimo, įsiminimo, atkūrimo veiklą yra smegenų dalis vadinama hippokampu. Vyresniems nei 55 metų amžiaus sveikiems žmonėms hippokampo tūris sumažėja apie 1-2 proc. per metus. Smegenų žievės ir hippokampo tūrio mažėjimas lemia pagrindinių funkcijų ir atminties praradimą. Su amžiumi susijusi  smegenų atrofija pasireiškia dėl ląstelių susitraukimo ar jų mirties, kraujagyslių praradimo, tačiau joms atstatyti puikiai tinka mankštinimasis. Moksliškai įrodyta, kad smegenys išlieka plastiškos (smegenų gebėjimas sudaryti naujas nervines jungtis ) ir fiziniai pratimai teigiamai veika smegenų struktūrą ir jų funkcijas.

Reguliarus fizinis aktyvumas buvo pripažintas geriausių  tarp strategijų (pvz :intelektinės veiklos, socialinio  aktyvumo, sveikos mitybos) skirtų gerinti bendrą fizinę bei psichinę sveikatos būklę. Daugelio pastarųjų metų klinikinių stebėjimų, epidemiologinių tyrimų ir perspektyviųjų tyrimų duomenys rodo, kad fiziniai pratimai gali sumažinti depresijos išsivystymo riziką ir palengvinti depresijos simptomus asmenims, sergantiems lengva ar vidutinio sunkumo depresija.

Amerikiečių mokslininkai A.M. Weinstein ir K.I.Ericson  straipsnyje  "Sveikas kūnas lygu sveikas protas " (Journal of the American Society on Aging)  rašo, kad nustatė statistiškai reikšmingą ryšį tarp fizinio aktyvumo ir smegenų tūrio. Mokslininkai iš Pittsburgo universiteto, tyrinėdami žiurkes , kurios kasdien bėgdavo 1,5 km. žiurkėms skirtu ratuku ,nustatė,kad fiziniai pratimai skatina ypatingo hormono BDNF (brain -derived neutrophic factor) gerinančio smegenų veiklą išsiskyrimą. Alzheimerio liga ir atminties problemos taip pat susijusios su mažu šio hormono kiekiu. Nustatyta, kad BDNF lygis kraujyje stipriai susijęs su žmogaus hippokampo tūriu ir fiziniu aktyvumu. Šis hormonas palaiko ir gerą nuotaiką. Ar matėte piktą, susiraukusį žmogų bėgantį maratoną ar einantį su  šiaurietiškomis lazdomis,  ar tiesiog išėjusį pasivaikščioti ?  .Mokslininkai teigia,kad fizinis aktyvumas žmogaus viduramžyje padeda išvengti smegenų atrofijos senyvame amžiuje. Sveiki,suaugę žmonės, kurie daugiau vaikščiodavo, pasižymėjo didesniu smegenų žievės audiniu ir požievine smegenų sruktūra.Teigiama,jog smegenų sveikata buvo geresnė tų asmenų, kurie nueidavo apie porą kilometrų kasdien.

colm_runningGalima teigti, kad kuo daugiau vaikščiosime ,judėsime, tuo labiau išsaugosime ne tik sveiką kūną, bet ir pagerinsime smegenų struktūrą, o tai padės išvengti daugybės sveikatos problemų vyresniame amžiuje. A. M.  Weinstein su kolegomis atlikusi  eksperimentą su vyresniais žmonėmis nustatė, kad po šešių mėnesių intensyvių aerobikos  treniruočių padidėjo jų smegenų pilkosios  (sudaryta iš neuronų kūnų telkinių ir baltosios (sudaryta tik iš neuronų ataugų) medžiagos. Įvairūs fiziniai pratimai , pavyzdžiui bėgimas skirtingais maršrutais, važiavimas dviračiu, skatina smegenų neurogenezę (naujų nervinių ląstelių susidarymą), tiek jauniems, tiek ir senyvo amžiaus žmonėms. Nervinių tinklų kiekis didėja, kai žmogus atlieka fizinius pratimus turtingoje  savo    vaizdais, įdomioje ir nuolat kintančioje aplinkoje. Mokslininkai įrodė ,kad ištvermės, jėgos, lankstumo koordinacijos pratimai sukelia pažinimo funkcijos (gebėjimo išlaikyti ir atgaminti informaciją ) gerėjimą, tačiau ne visi šie pratimai yra lygiaverčiai. Tyrimai parodė ,kad pratimai,  skirti širdies ir kvėpavimo funkcijos gerinimui   turėjo didesnį teigiamą poveikį pažinimo funkcijai , nei pratimai, atliekami jėgos stiprinimui  ar lankstumui gerinti.  Nustatytas stiprus ryšys tarp žmomių fizinio pajėgumo (gebėjimo tenkinti kasdienio gyvenimo poreikius be didelio nuovargio ) ir smegenų funkcijos. Viename iš atliktų tyrimų geresnio širdies ir kvėpavimo sistemos pajėgumo moterų reakcijos laikas buvo geresnis nei moterų ,kurių ši sistema buvo blogesnio pajėgumo.

  Tyrėjai pastebėjo, kad po metų eksperimento fiziškai pasyvių tiriamųjų grupei hippokampo dydis sumažėjo vidutiniškai vienu  procentu, o fiziškai aktyvios tiriamųjų -padidėjo dviem procentais. 

Fizinis aktyvumas yra svarbi žmogaus elgesio sritis, o reguliari fizinė veikla turi būti privaloma, kaip sudedamoji sveikos gyvensenos dalis, norint kuo ilgiau išsaugoti sveikas smegenis.

 

Pagal A.M. Weinstein ir K.I. Ericson straipsnį žurnale "Generations" paruošė L. Šarakauskienė :info@sarakauskiene.lt

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *


+ septyni = 16

Galite naudoti šias HTML žymas ir atributus: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>